In the spotlight: Bas Speldekamp
Onder het kopje “acteur uitgelicht” hebben we u al eerder laten kennismaken met enkele spelers van onze vereniging. Maar ook achter de schermen zijn er veel leden actief. Vandaag laten we u kennis maken met Bas Speldekamp. Bas houdt zich (samen met anderen) voornamelijk bezig met licht, geluid en alle techniek.
Bas is begonnen bij de Korenbloem in November 2014 toen we “Alle mannen zijn het zelfde” speelden.
We vroegen hem wat er zo leuk is aan De Korenbloem.
Bas : Het leuke aan amateurtoneel en De Korenbloem in het bijzonder vind ik dat we met een grote groep mensen allemaal naar een geweldig uitvoeringsweekend toe werken. Iedereen op zijn eigen manier maar toch gezamenlijk.
Ik kijk als techneut bijvoorbeeld anders tegen dingen aan dan iemand die meer een kantoorbaan heeft, en zo vult iedereen elkaar aan. Zelf ervaar ik het meer zoals een toeschouwer tegen het stuk aan kijkt, maar dan kijk ik niet zozeer het naar het acteren van de spelers maar meer naar het decor, de belichting, geluidseffecten, eventuele filmpjes en muziek tussendoor. Het geheel net even een stukje beter maken zie ik een beetje als mijn missie.
Ik vind dat "ons" clubje De Korenbloem wel een hoog niveau heeft als toneelvereniging.
Een mooi samenspel van gespeelde stukken, de spelers, decor en techniek en uiteraard de regisseur!
Wat vond Bas leuke stukken om aan mee te werken ?
Bas : Het is lastig te zeggen wat de mooiste dingen zijn. Maar vond bijvoorbeeld "de pil voor opa" technisch gezien een mooie uitdaging omdat hier in gezongen werd en we de muziek deels zelf opnieuw opgenomen hebben, wat aardig wat avondjes werk was. Maar ook onze jubileum uitvoering "Groeten van de Veluwe" was erg mooi. Met als grote verrassing een 2e podium met een orkest en loslopende stier. Dolle boel!
Wat doet Bas dan zoal op een gewone repetitieavond ? Hij zegt : op de repetitieavonden ben ik er zo veel mogelijk bij. Niet alleen omdat het erg gezellig is en soms de tranen over de wangen lopen van het lachen, maar vooral om het stuk te zien groeien en meedenken over wat we qua techniek en decor kunnen doen. Het weekend van de uitvoering ben ik voornamelijk druk met de opbouw van het decor en techniek.
Afgelopen jaar hebben we mede dankzij subsidies de mogelijkheid gehad om te investeren in de techniek. De oude lampen waren ernstig aan vervanging toe en zijn ondertussen vervangen door moderne theater LED lampen. Hierbij is ook het energieverbruik drastisch afgenomen van 10.000 watt naar slechts 800 watt! Een goede duurzaamheid beslissing dus.
Bas vervolgt : ik vind het mooi om te zien hoe De Korenbloem is gegroeid de afgelopen jaren. De stukken die gespeeld worden zijn niet meer oubollig maar meer hedendaags.
Waar nodig hebben we ook de vrijheid om het een en ander aan te passen zodat het meer ons eigen wordt. Wat uiteraard met acteren een beter spel oplevert.
Voor de toekomst zou mijn wens zijn om nog een stuk op een bijzondere locatie te spelen.
Bijvoorbeeld een museum of een kerk. Zo iets zou een prachtig decor kunnen zijn als het stuk er zich voor leent.
Bas doet, samen met een groep andere vrijwilligers, veel achter de schermen voor De Korenbloem. Zowel in de voorbereiding als bij de uitvoeringen. Vandaar dat u hem zelden op beeld zult treffen. Op onze voorstellingsavonden vindt u Bas achter in de zaal, achter de techniek-stand.
Bas is begonnen bij de Korenbloem in November 2014 toen we “Alle mannen zijn het zelfde” speelden.
We vroegen hem wat er zo leuk is aan De Korenbloem.
Bas : Het leuke aan amateurtoneel en De Korenbloem in het bijzonder vind ik dat we met een grote groep mensen allemaal naar een geweldig uitvoeringsweekend toe werken. Iedereen op zijn eigen manier maar toch gezamenlijk.
Ik kijk als techneut bijvoorbeeld anders tegen dingen aan dan iemand die meer een kantoorbaan heeft, en zo vult iedereen elkaar aan. Zelf ervaar ik het meer zoals een toeschouwer tegen het stuk aan kijkt, maar dan kijk ik niet zozeer het naar het acteren van de spelers maar meer naar het decor, de belichting, geluidseffecten, eventuele filmpjes en muziek tussendoor. Het geheel net even een stukje beter maken zie ik een beetje als mijn missie.
Ik vind dat "ons" clubje De Korenbloem wel een hoog niveau heeft als toneelvereniging.
Een mooi samenspel van gespeelde stukken, de spelers, decor en techniek en uiteraard de regisseur!
Wat vond Bas leuke stukken om aan mee te werken ?
Bas : Het is lastig te zeggen wat de mooiste dingen zijn. Maar vond bijvoorbeeld "de pil voor opa" technisch gezien een mooie uitdaging omdat hier in gezongen werd en we de muziek deels zelf opnieuw opgenomen hebben, wat aardig wat avondjes werk was. Maar ook onze jubileum uitvoering "Groeten van de Veluwe" was erg mooi. Met als grote verrassing een 2e podium met een orkest en loslopende stier. Dolle boel!
Wat doet Bas dan zoal op een gewone repetitieavond ? Hij zegt : op de repetitieavonden ben ik er zo veel mogelijk bij. Niet alleen omdat het erg gezellig is en soms de tranen over de wangen lopen van het lachen, maar vooral om het stuk te zien groeien en meedenken over wat we qua techniek en decor kunnen doen. Het weekend van de uitvoering ben ik voornamelijk druk met de opbouw van het decor en techniek.
Afgelopen jaar hebben we mede dankzij subsidies de mogelijkheid gehad om te investeren in de techniek. De oude lampen waren ernstig aan vervanging toe en zijn ondertussen vervangen door moderne theater LED lampen. Hierbij is ook het energieverbruik drastisch afgenomen van 10.000 watt naar slechts 800 watt! Een goede duurzaamheid beslissing dus.
Bas vervolgt : ik vind het mooi om te zien hoe De Korenbloem is gegroeid de afgelopen jaren. De stukken die gespeeld worden zijn niet meer oubollig maar meer hedendaags.
Waar nodig hebben we ook de vrijheid om het een en ander aan te passen zodat het meer ons eigen wordt. Wat uiteraard met acteren een beter spel oplevert.
Voor de toekomst zou mijn wens zijn om nog een stuk op een bijzondere locatie te spelen.
Bijvoorbeeld een museum of een kerk. Zo iets zou een prachtig decor kunnen zijn als het stuk er zich voor leent.
Bas doet, samen met een groep andere vrijwilligers, veel achter de schermen voor De Korenbloem. Zowel in de voorbereiding als bij de uitvoeringen. Vandaar dat u hem zelden op beeld zult treffen. Op onze voorstellingsavonden vindt u Bas achter in de zaal, achter de techniek-stand.
|